حلقه ها در سی شارپ

حلقه ها در سی شارپ

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

مقدمه

اگر قصد دارید یک زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید حلقه ها یک بخش مهم در آن است که نباید از دست بدهید ما در آموزش حلقه ها در سی شارپ به شما از صفر تا صد این مبحث را میگوییم و به صورت پروژه محور شما را با این مبحث جذاب آشنا میکنیم.

حلقه For در زبان برنامه نویسی سی شارپ

حلقه ها در تمام زبان های برنامه نویسی هستند و کاربرد های بسیاری دارند یکی از این کاربرد ها برای نمایش دادن اطلاعات در سایت میباشد به این شکل که یک حلقه مینویسیم و بهش میگیم تا تمام مقالات رو نشون ندادی به کارت ادامه بده و اینقدر حلقه تکرار میشه تا تمامی مقالات درون دیتابیس در بخش مورد نظر قرار بگیرند بیاین تا با یک مثال بهتون بگم که چطوری نوشته میشه.

				
					for (Counter; Where; Math)
				
			

متن بالا که به صورت کد براتون نوشتم صحیح نیست فقط میخوام توی این مثال بهتون بگم داخل پرانتز جلوی For باید مقادیری را پر کنید.

قسمت اول شروع حلقه: در پارامتر اول باید انتخاب بکنید که شماره حلقه از چع عددی شروع شود یعنی حلقه از چه شماره ای شروع به شمردن بکند.

قسمت دوم شرط: در پارامتر دوم باید یک شرط انتخاب بکنید که حلقه تا چه زمانی ادامه داشته باشد و وقتی حلقه به شرط شما برسد حیاط حلقه پایان می‌یابد و برنامه متوقف میشود.

قسمت سوم عملگر: در بخش نهایی حلقه شما انتخاب میکنید که حلقه چندتا چندتا اضافه بشه به شمارندش مثلا شما در بخش اول انتخاب کردید که حلقه از صفر شروع بشه و شرط تا بیست ادامه داره حالا بخش سوم تعیین میکنه که هربار که حلقه اجرا میشه چندتا به صفر اضافه بشه بزارین با یک مثال کامل بهتون توضیح بدم.

				
					public class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            for (int i = 0; i <= 20; i++)
            {
                Console.WriteLine(i);
            }
            Console.ReadKey();
        }
    }
				
			

در شرط بالا گفته شده که i یک عدد هست و باید از صفر شروع شود و در پارامتر دوم نوشته شده که حلقه تا زمانی ادامه دارد که i کوچکتر مساوی با بیست شود و در مرحله آخر گفته هر سری که حلقه اجرا شد یک واحد به i اضافه کن حالا به این شکل اعداد ۰ تا ۲۰ بر روی صفحه نمایش داده میشود چون ما خواستیم هربار که حلقه For تکرار میشود متن درون آن نیز چاپ شود که همان مقدار i است و هر سری به i یکی اضافه میشود حالا میتوانید خروجی را مشاهده بکنید.

مثال حلقه For در سی شارپ

حالا میخوام یه تمرین بهتون بگم که همینجا جواب رو هم قرار میدم فقط فکر کنید و اگه نتونستید حل کنید جواب رو مشاهده بکنید.

برای حل این سوال باید آرایه های در سی شارپ را بلد باشید پس اگر چیزی درباره آرایه ها نشنیده اید ما برای شما یک ویدئو آماده کرده ایم آن را مشاهده بکنید و بعد به حل سوال بپردازید.

سوال: فکر کنید قصد دارید برای یک شرکت برنامه ای بنویسید که آن شرکت تعداد کارکنان خود را وارد کند و به همان تعداد بتواند نام کارکنان را بنویسید این سوال را باید با حلقه For و آرایه ها بنویسید که به شکل زیر میشود.

				
					public class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Please Enter Person Number");
            int Number = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
            string[] Names = new string[Number];
            for (int i = 1; i <= Number; i++)
            {
                Console.WriteLine("Please Enter Name " + i);
                Names[i] = Console.ReadLine();
            }
        }
    }
				
			

بر روی صفحه چاپ کردیم که لطفا تعداد افراد خود را وارد کنید و در خط بعد تعداد اعضا را از خود کاربر دریافت کرده و داخل Number ریخته ایم و در مرحله بعد یک آرایه از نوع string برای نام افراد تعریف کریدم که بهش مقدار ندادیم با عبارت new string گفتیم که یک نمونه میخوایم حالا اینکه این نمونه و لیستی که میخوایم رو با Number میگیم چندتا عضو داشته باشه که کاربر وارد میکنه حلقه از یک شروع میشه چون بقیه نمیدونن که برنامه نویسی از ۰ شروع میشه و بهتره که ۱ استارت کار باشه.

شرط هم تا عددی ادامه داره که کاربر وارد کنه و هربار یکی به شمارنده اضافه میشه داخل حلقه هم Names رو که i مشخص میکنه چندمین اسم وارد بشه را از طریق Console.ReadLine از کاربر میگریم.

حالا میخوام حلقه foreach رو توی مثال بهتون بگم توی سوال بالا شما فقط تونستید تعداد و اسم وارد کنید و نشد اسامی رو نمایش بدیم حالا با حلقه foreach میتونید اسم ها را هم نمایش بدیم این حلقه دیگه نیازی به شمارنده و شرط نداره و فقط روی لیست ها حلقه میزنه یعنی روی یک لیست حلقه میزنیم و هرچی توش باشه این حلقه برای ما نمایش میده و ما اینجا میخوایم روی Names حلقه بزنیم که ادامه سوال ما با چاپ اسامی به شکل زیر میشود.

				
					public class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Please Enter Person Number");
            int Number = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
            string[] Names = new string[Number];
            for (int i = 0; i < Number; i++)
            {
                Console.WriteLine("Please Enter Name " + (i + 1));
                Names[i] = Console.ReadLine();
            }
            Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Red;
            Console.WriteLine("***********************************");
            Console.ResetColor();

            foreach (string item in Names)
            {
                Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Green;
                Console.WriteLine(item);
            }
            Console.ReadKey();
        }
    }
				
			

تا قبل حلقه foreach که همه کد ها رو بلدید داخل این حلقه به این شکل مینویسم که اول جنس متغیری که روش حلقه میزنیم بعدش براش یک اسم میزاریم و بعد کلمه کلیدی in و در نهایت مجموعه ای که میخوایم روش حلقه بزنیم و در حلقه هم نوشتیم که برای ما به تعداد حلقه چاپ کنه اسامی افراد رو و به این شکل سوال ما با مثال کامل میشود.

حلقه آخر که while نام داره هم بهتون بگم این مقاله به انتهای خودش میرسه و while به شکل زیر نوشته میشه.

				
					while (true)
{
    Console.WriteLine("Mahdi");
}
				
			
اگه حدس زده باشید این حلقه بدون پایان Mahdi را برای ما نمایش میده چون توی while نوشتیم حلقه true هستش این حلقه دو نوع true و false رو میگیره اگه true باشه که حلقه اجرا میشه و اگه false باشه حلقه اجرا نمیشه معمولا یکی از کاربرد ها برای بررسی اینترنت داشتن کاربر در اپلیکیشن هاست که یا true است و کاربر متصل به اینترنت است یا اینکه کاربر اینترنت ندارد و false است.
این هم از مقاله حلقه ها در سی شارپ اگر سوالی داشتید در بخش کامنت ها مطرح کنید و یا با ثبت نام در سایت به ما تیکت بزنید.
به مقاله امتیاز دهید

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط