دیتا تایپ ها در سی شارپ

دیتا تایپ ها در سی شارپ

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

ابتدای هر چیزی باید یاد بگیرید نوع داده‌ای یا دیتا تایپ چیست پس بزارید با مثال در مقاله دیتا تایپ ها در سی شارپ بهتون بگم، وقتی می‌خواهید یک خوراکی را داخل یک ظرف بریزید باید از ظرف مناسب استفاده کنید معلومه که آب را داخل پیاله نمی‌ریزید و باید از لیوان استفاده کنید؛ این برنامه در برنامه نویسی نیز صادق است وقتی می‌خواهید از اعداد در بخشی از سایت خود استفاده کنید باید نوع داده‌ای مناسبی را انتخاب کنید نمی‌توانید از float که برای اعداد اعشاری است برای اعداد صحیح استفاده کنید، حالا که متوجه کاربرد دیتا تایپ‌ها شدید به سراغ دیتا تایپ ها در سی شارپ می‌رویم چون برای برنامه نویسی با این زبان باید انواع داده‌ای و کاربرد آنها را بدانید.
اگر هنوز محیط کدنویسی ندارید مقاله آموزش نصب ویژوال استودیو را مشاهده کنید.

مفهوم دیتا تایپ ها در سی شارپ

مفهوم دیتا تایپ ها در سی شارپ

در آموزش دیتا تایپ ها در سی شارپ همه نوع‌های داده‌ای را بررسی می‌کنیم اما اول باید یاد بگیرید که چگونه باید یک دیتا تایپ تعریف کنید و اصلا چه کاربردی برا ما دارد؛ قطعا تا به الان به فکرتون رسیده که اصلا چه زمانی باید از Data Type استفاده کنیم و جواب این سوال بسیار کوتاه است چون هر جایی که می‌خواهیم چیزی را تعریف کنیم باید از انواع داده‌ای استفاده کنیم؛ حالا فرض کنید می‌خواهیم شماره تماس کاربر را در زمان ثبت‌نام دریافت کنیم پس باید از دیتا تایپ int که مخفف integer است بهره ببریم.

متغیر چیست؟

خب فرض کنید میخواهیم شماره تماس خود را در ۳۰ بخش مختلف سایت نمایش دهیم قطعا بهتر است که یکبار شماره را بنویسیم و در بخش های مختلف استفاده کنیم تا اینکه هربار شماره را از اول وارد کنیم پس باید برای Data Type ایجاد شده که از نوع int است یک نام انتخاب کنیم که می‌توانیم نام آن را PhoneNumber قرار دهیم و هرجا بخواهیم می‌توانیم بجای نوشتن شماره تلفن از PhonenUMBER استفاده کنیم حال ما یک متغیر از نوع int ایجاد کردیم و یک نام برای آن تعیین کردیم و مقدار خاصی برایش در نظر گرفتیم.

				
					long PhoneNumber = 09216680927;
				
			

الان یک نوع داده‌ای به نام long داریم و در ادامه بهش یک اسم دادیم و در انتها مقدار مورد نظر حالا در ادامه هم متوجه می‌شوید چرا بجای int از long استفاده کردیم هر دو بیانگر اعداد هستند.

نحوع تعریف متغیر

در بالا مشاده کردید که در ابتدا باید نوع داده‌ای مورد نظر را انتخاب کنیم و بعد از ایجاد کردن فاصله یک نام در نظر بگیریم و بعد از تساوی یک مقدار قرار دهیم به همین راحتی دیتا تایپ ها در سی شارپ ایجاد می‌شوند؛ که البته می‌توانید به متغیر ایجاد شده مقدار خاصی ندهید تا در ادامه یک مقدار به آن تعلق بگیرد که به شکل زیر انجام می‌شود.

				
					long PhoneNumber;
				
			

انواع دیتا تایپ ها در سی شارپ

نوع داده‌ای زیادی در زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود که باید برای شروع کدنویسی به آنها مسلط باشید و کاربرد هرکدام را بدانید که در ایجا با همه دیتا تایپ ها در سی شارپ آشنا می‌شوید.

دیتا تایپ byte

در این Data Type می‌توانیم از اعداد بین ۰ تا ۲۵۵ استفاده کنیم؛ حال برای شما سوال می‌شود خب int هم برای اعداد استفاده می‌شود حال چرا باید از byte استفاده کنیم؛ در اینجا فضای حافظه مهم است که هر نوع داده چقدر فضا لازم دارد چون int فضای بیشتری می‌گیرید لازم نیست برای اعداد بین ۰ تا ۲۵۵ از int استفاده کنیم و int هم محدودیتی دارد برای شما اگر شماره تلفن را بجای long درون int قرار می‌دادیم یک خطا مشاده می‌کردیم که عدد مورد نظر بزرگ است و int مناسب این میزان نیست.

				
					byte PhoneNumber = 255;
				
			

دیتا تایپ sbyte

اگر در byte از اعدا منفی استفاده می‌کردیم یک خطا نمایش داده میشد چون از اعداد منفی پشتیبانی نمی‌کند ولی sbyte از ۱۲۷- تا ۱۲۷+ را پشتیبانی می‌کند و فقط اعداد این بین در آن قرار می‌گیرد.

				
					sbyte NumberOne = -127;
sbyte NumberTwo = 127;
				
			

دیتا تایپ short

یکی دیگه از دیتا تایپ ها در سی شارپ short نام دارد که اعداد بین ۳۲۷۶۸- تا ۳۲۷۶۷+ را در خود جای می‌دهد.

حال متوجه می‌شوید که نوع داده‌ای عددی زیادی وجود دارد ولی باید تصمیم بگیرید که کدام مناسب است.

				
					short NumberOne = -32766;
short NumberTwo = 32766;
				
			

دیتا تایپ ushort

یکی دیگه از دیتا تایپ ها در سی شارپ ushort نام دارد که یک تفاوت با short دارد و آن هم این است که ushort از اعداد منفی پشتیبانی نمی‌کند و از ۰ تا ۶۵۵۳۵ را قبول می‌کند

				
					ushort NumberTwo = 65000;
				
			

دیتا تایپ int

حالا متوجه می‌شوید که int چه اعدادی را در خود می‌تواند قرار دهد؛ این نوع عددی می‌تواند از ۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸- تا ۲۱۴۷۴۸۳۶۴۷+ را بپذیرد.

				
					int NumberOne = -2147483648;
int NumberTwo = 2147483647;
				
			

دیتا تایپ uint

در اینجا هم یک تفاوت جزئی وجود دارد و آن هم این است که uint از اعداد منفی پشتیبانی نمی‌کند پس اگر عدد شما بین ۰ تا ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۵ بود می‌توانید از uint بهره ببرید.

				
					uint NumberTwo = 4294967295;
				
			

دیتا تایپ long

یکی از دیتا تایپ ها در سی شارپ که بالاتر هم مشاهده کردید long است که از اعداد زیادی پشتیبانی می‌کند؛ شما می‌توانید برای استفاده از اعداد بین ۹۲۲۳۳۷۲۰۳۶۸۵۴۷۷۵۸۰۸- تا ۹۲۲۳۳۷۲۰۳۶۸۵۴۷۷۵۸۰۷ از long استفاده کنید.

				
					long NumberOne = 9223372036854775807;
long NumberTwo = -9223372036854775808;
				
			

دیتا تایپ ulong

در این نوع داده‌ای مثل همه نوع‌های داده‌ای محدودیت هایی وجود دارد و آن هم این است که تنها برای اعداد مثبت استفاده می‌شود که از ۰ تا ۱۸۴۴۶۷۴۴۰۷۳۷۰۹۵۵۱۶۱۵ باشند.

				
					long NumberOne = 18446744073709551615;
				
			

دیتا تایپ decimal

دیتا تایپ decimal بیشترین وسعت را بین اعدا صحیح دارد که در کد می‌توانید مشاهده کنید که از چع عددی شروع می‌شود و تا چه عددی ادامه دارد که حداقل و حداکثر در کد نوشته می‌شود.

				
					decimal NumberOne = 79228162514264337593543950335;
decimal NumberTwo = -79228162514264337593543950335;
				
			

دیتا تایپ اعداد اعشاری در سی شارپ

برای اعداد اعشاری می‌توانید از float و double استفاده کنید که نوع داده‌ای double برای اعداد اعشاری بزرگ است و اگر عدد کوچک باشد بهتر است از float استفاده کنید که نحوه تعریف float به شکل زیر است و کلمه f در انتهای آن قرار می‌گیرد اما double مانند تمام نوع‌های داده‌ای ساده نوشته می‌شود.

				
					float NumberOne = 3.14f;
double NumberTwo = 3.14;
				
			

دیتا تایپ bool در سی شارپ

یکی از دیتا تایپ ها در سی شارپ bool است که دو مقدار true و false یعنی همان صحیح و غلط را دریافت می‌کند که در شرط‌ها هم کاربرد زیادی دارد و برای بررسی است که اگر نتیجه true بود یک سری اقدامات انجام شود و در صورت false بود عملیات دیگه‌ای رخ دهد؛ برای مثال کاربر ادمین باشد می‌تواند وارد پنل ادمین شود حال اگر یک متغیر داشته باشیم به اسم IsAdmin برای بررسی ادمین بودن کاربر در اینجا مقدار true بوده و کاربر دسترسی مدیریت را دریافت می‌کند.

				
					bool IsAdmin = true;
bool IsBan = false;
				
			

دیتا تایپ string و char در سی شارپ

اگر بخواهیم تنها یک کاراکتر تعریف کنیم از char استفاده می‌کنیم اما اگر قصد این را داشته باشیم یک رشته مثل نام کاربر را داخل یک متغیر بریزیم باید از string استفاده کنیم.

				
					char Code = 'a';
bool Name = "MahdiZare";
				
			

استفاده از var بجای دیتا تایپ در سی شارپ

شاید بخواهید یک متغیر ایجاد کنید و نوع داده‌ای آن را مشخص نکنید در اینجا می‌توانید از var استفاده کنید چون وقتی به جای Data Type از var برای ایجاد متغیر استفاده کنید بعد از قرار دادن یک مقدار خود برنامه متوجه نوع داده‌ای می‌شود.

				
					var Code = 'a';
				
			

در مثال بالا از var بجای char استفاده کرده‌ایم اما مشکلی نیست و خود برنامه می‌تواند چنین چیزی را تشخیص دهد که متغیر ایجاد شده از نوع char است و این را از مقدار متغیر تشخیص می‌دهد.

تبدیل دیتا تایپ ها در سی شارپ

می‌توانیم در صورت نیاز نوع‌های داده‌ای را تبدیل کنیم برای مثال یک int به نام Number ایجاد شده و می‌خواهیم نوع آن را به string تعریف کنیم و این راه از روش Convert DataType امکان پذیر است.

				
					string NumberOne = "10";
int NumberTwo = 20;
int Result = (Convert.ToInt32(NumberOne) + NumberTwo);
				
			

دو متغیر NumberOne و NumberTwo را تعریف کرده‌ایم اما متغیر اول از نوع string است و امکان این وجود ندارد که با متغیر دوم جمع شود پس باید جواب را در یک متغیر جدید بریزیم و متغیر اول را به Int32 است Convert کنیم تا امکان جمع شدن وجود داشته باشد.

به مقاله امتیاز دهید

درباره نویسنده



نظرات کاربران



دیدگاهتان را بنویسید

مطالب مرتبط